Rostov 105 – Poctob 105

Egy szép napos őszi délelőtt előcsalogattam rejtekéből egy letűnt kor emlékét, hogy módjával bár, de felidézzem azon szellemi kincsek egyikét, amelyek megvalósítása mentén többek között felröppent a Sputnyik, ember jutott a Holdra, megépült, virágzott, majd lehanyatlott a MIR, és Volgák, Ladák és Moszkvicsok rótták kilométerek millióit. Ez a kincs a szovjet technika egyik csúcsa, a maga nemében egyedülálló, hiszen versenytársa alig volt a tervgazdaságban, megvalósítsa pedig feltételezte és egyúttal okozója volt az előző mondatban felsorolt eseményeket, eredményeknek. Nagyon valószínű, hogy a címben szereplő Rostov 105 elnevezés szinte alig mond valakinek valamit, ezért szavak helyett és között inkább beszéljenek a képek. Hogy senkit ne érjen sokkhatásként a felismerés a név tulajdonosát illetően ezért csak fokozatosan fogom bemutatni a fennemlített szerkezetet.

ROSTOV-K01

A képen látható árnyék nem a készülék sajátja, ezt az ablakon betűző napfény okozta. Mint látszik ez a szovjet termék nem Puskin nyelvén szól hozzánk. Korát meghazudtolva és párt elveinek fittyet hányva, angolul közli mondandóját.

ROSTOV-K02

Hamar kiderült, hogy egy elektronikai kütyüről van szó, amely szabványos DIN csatlakozókon kommunikál a külvilággal,

ROSTOV-K03

és a szabványos 220V-os hálózatból meglehetősen falánkan fogyaszt a maga 200W-jával.

ROSTOV-K04

Az előbbi táblácska nem csak tájékoztat, hanem el is takar. Ugyanis mögötte rejtőznek a biztosítékok, amelyek cseréje így egyszerűen megoldható, nem kell érte szétkapni, vagy szervizbe vinni a készüléket.

ROSTOV-K05

A táblácska mellett rejtélyes gomb, melynek szerepéről később lesz szó.

ROSTOV-K06

És itt a lényeg!

MADE IN USSR!

Ez bizony nem a belföldi piacra készült, a világot hivatott meghódítani. Ami 1987 telén nem is tűnt még lehetetlennek.

ROSTOV-K07

És hogy senki se legyen biztonságban, a masina távvezérelhető! Persze nem úgy, mint manapság, infravörös kütyükkel. Ebbe bele kell dugni a távvezérlő kábelét és úgy lehet távvezérelni. Persze csak olyan távolról, amennyire a kábel hossza engedi.

ROSTOV-K08

És egy utolsó figyelmeztetés. Ne nyisd ki! Sokkot kapsz!

_______________________________________________

De félre tréfát lássuk, hogy mi is ez a Rostov 105. Néhány kép az elejéről. Mielőtt bárki számon kérné, hogy miért ilyen koszos, előrebocsájtom;
– Ez, az ilyen szerkezetek sajátja. Ragad rájuk a kosz. Még akkor is, ha senki sincs a közelében. Egyszerűen így öregszenek.

ROSTOV-K09

Mechanikus számláló és szervós vezérlés! 1987-ben!

ROSTOV-K10

ROSTOV-K11

Hagyományos jelforrás váltó és analóg VU méter. Ezt próbálják leutánozni a különböző jelenkori zenelejátszó szoftverek plug-injai.

ROSTOV-K12

Koaxiális jelszintszabályozás, bal-jobb, vagy mindkettő. Két újjal!

És most egy pillanatig érdemes megállni és megnézni a következő képeket figyelmesen.

ROSTOV-K14

Alumíniumból esztergált kezelőgombok! Nem fröccs öntött, nem műanyag. Darabonként készültek. És ami a legjobb, a koaxiális szabályozó gombjai osztófejjel kimarva, hogy szoruljon a rovátkázott tengelyen.

ROSTOV-K17

ROSTOV-K16

Még az egyszerű forgatógombok is tűzőcsavarral vannak rögzítve.

ROSTOV-K15

_________________________________________

De hulljon le a lepel, hogy mi is ez a Rostov 105!

ROSTOV-K20

ROSTOV-K19

A szovjet érában készült utolsó nagy dobás, a keleti blokk audiofil ifjúságának álma, a ROSTOV 105 szalagos magnó.

_________________________________________

Ha már lendületben vagyunk, nézzük meg, hogy mi is van belül. Kezdjük az előlappal.

ROSTOV-B01

Megszabadítva a közel fél kilós, kb. 3mm-es lemeztől kitárulkozik a magnó lelke. A két gumiborítású orsótartó között három méretes elektromágnes, melyek közül a felső az orsókat fékezi, a jobb alsó a kabesztán tengelyre szorítja a szalagot, a bal oldali pedig gyorstekercseléskor húz be és a szalagot távolítja el a fejektől, hogy azok ne kopjanak feleslegesen. Mindhárom elektromágnes feed-back vezérlésű, azaz a tengelyükre szerelt mikrókapcsolók visszajelzik az vezérlőelektronikának, hogy a elmozdulás valóban megtörtént-e, azaz a mágnes tényleg behúzott állapotban van-e. Középen lent a fejeket tartó szerelvény található. Bár nem mértem, de saccból kb. 6-7mm vastag, öntött alumínium a hordozó, erre vannak szerelve a fejek.

ROSTOV-B02

Középen a felvevőfej,

ROSTOV-B05

majd a lejátszófej,

ROSTOV-B06

aminek jobb oldala és a szalagvezető között ott egy tengely, ami a szalagot emeli el a fejtől gyorstekercseléskor). Több mint tíz évig volt intezív használatban, de az üvegborítású fejek még egészen újszerüek.

A törlő, előmágnesezőfej (ez mint látszik, nem üvegfej).

ROSTOV-B07

Majd következik a kabesztán tengely,

ROSTOV-B09

ami a szalag egyenletes sebességét állítja be.

Aki valamennyire is rendelkezik műszaki jártassággal, valószínűleg arra gondol, hogy a fenti képen a kabesztán tengely és az azt meghajtó “Direct Drive” motor látható. Nos, ez valóban így van a mai korban épült szerkezeteknél. Nem így a Rostov 105-nél. Az a szürke alumínium henger csupán csak az acéltengely perselye, maga a motor “odaát van”.

ROSTOV-B10

Íme a motor, aminek csak az a dolga, hogy egyenletes sebességgel forogjon, ugyanis a szalag továbbításért valami más felelős. Kb. 10-12cm átmérőjü és ugyanolyan hosszú, nyomhat vagy 2-3 kilót a lendkerékkel együtt.

De mielőtt elvesznénk a magnó belsejében, még néhány apróság az elejéről.

ROSTOV-B03B

Stroboszkópos fotocella, amely az orsótartó forgását méri. Mögötte kendermadzagból készült szervófék. Rendkívül hatékony!

ROSTOV-B04

És még egy fotocella, ami az adagolóorsón levő szalag menyiségét figyeli az átmérő alapján (a bal oldali himba segítségével) és a vezérlőelektronika ez alapján szabályozza a húzómotor erejét.

________________________________________

De kerüljünk beljebb. Szó volt kabesztánmotorról, húzómotorról, adagolómotorról. A kabesztánt már láttuk, nézzük a másik kettőt.

ROSTOV-B12

Fent a húzómotor, lent az adagoló.

ROSTOV-B13

Azért itt is érdemes kicsit elgondolkodni a szovjet észjáráson. Annak idején a Rakéta porszívókban voltak ekkora motorok, ma már semelyik porszívóban nincsenek ekkorák. Persze itt nem a teljesítmény számít, a motorok csendes járásúak, stabilak és szinte a világ végére is eltekernék a szalagot, ha azt akarnánk. És ami még érdekes, 70V-os 50Hz-es feszültséget kérnek 4 mikrós fáziskondenzátorral. Bizony, pedig ez nem a Star Trek! De van benne fáziskondenzátor.

ROSTOV-B18

Íme, itt van belőlük kettő.

Amúgy a motorok vezérlése számomra a mai napig rejtély maradt. A műszaki rajzokból valamiféle fázisvezérlésre gyanakszom, de erről nem vagyok meggyőződve. Amúgy a motorok táplálása is szokatlan.

ROSTOV-B14

ROSTOV-B14B

Négy vezetéken kapják a delejt. Háromfázisú csillagban, vagy csak egyfázisú és szabályozott gerjesztésű? Ki tudja?

Amúgy kondenzátorokból sincs hiány. Ez okozta egyébként a szerkezet vesztét is kb. 3-4 éve, mikor egy nehány éves használaton kivüli periódus után bekapcsoltam kipróbálás céljából. 1-2 perc működés után nagy csattanások közepette kékesszürke füstjelekkel tudomásomra hozta, hogy a kondik egynémelyke nincs túl jó állapotban.

ROSTOV-B15

Itt egy csokorban hat darab 2000 mikrós 50V-os,

ROSTOV-B16

ROSTOV-B17

amott meg másik négy darab, három 2000 mikrós 50V-on, a negyedik meg 5000 mikrós 25V-on. Bármelyik lehet a ludas. Kívülről semmi gyanús sem látszik rajtuk.

ROSTOV-B11

Egyenirányítók és az imént még rejtett biztosítékok. Amúgy valamikor már valamiért kikötöttem azt a szikszalaggal otthagyott vezetéket valahonnan, mert nem kellett oda, de már ki tudja, hogy honnan és miért…

_______________________________________

Következzék néhány csendéletes kép a magnó belvilágából.

ROSTOV-B19

ROSTOV-B20

ROSTOV-B21

ROSTOV-B22

ROSTOV-B23

Itt egy mondat erejéig megállnék. Egyszer az egyik 5 mikrós 16V-os kondi lába megmagyarázhatatlan okok miatt tőből letörött az epokit alapnál, ezért cserélni kellett. De égen-földön nem találtam 5 mikrós kondit, csak 4,7 mikróst, így most az éktelenkedik benne (a kép közepén elmosódva).

ROSTOV-B24

Ami igazán érdekes ezen a képen, az a jobb alsó sarokban látható billentő nyílás. Akkoriban még gondoltak a szerelőkre is! Így a két hátsó nyák egy mozdulattal lenyitható és kényelmesen javítható.

ROSTOV-B25

ROSTOV-B26

ROSTOV-B28

Kétoldalt egy-egy rugós akasztó tartja a helyén.

ROSTOV-B30

ROSTOV-B31

ROSTOV-B32

ROSTOV-B33

ROSTOV-B34

Kicsit furcsáltam, hogy a végfokot miért hajlított nyákra rakták a tervezők. A Peavey egykoron készített olyan speciális szerkezeteket, ahol az alkatrészek mind egyirányban sorakoztak, a nyák vezetékek pedig rá merőlegesen voltak kimarva. Úgymond csokkentve ezzel a rezgések okozta hibák számát. De, hogy a hajlított nyáknak mi lehet a szerepe az rejtély.

ROSTOV-B35

A teljesítmény tranzisztorok ismét “odaát vannak”.

ROSTOV-B36

Egyszóval szerelhetőnek csinálták meg az egészet, ahol kibontva is lehet kényelmesen méricskélni, forraszgatni.

ROSTOV-B36B

ROSTOV-B37

ROSTOV-B38

Az előlapi kezelőszervek nincsenek benyomorítva, bár talán túl sok a fehér drót mindenfelé és szinte elképesztő, hogy sehol sem találni árnyékolt vezetéket. Ennek ellenére gerjedésnek nyoma sosem volt.

ROSTOV-B39

Amúgy elég egy pillantás az előlap és a szerelvényeket tartó sasszé közzé, megérthetjük, hogy miért nyom a Rostov 105 több mint 20 kilót.

ROSTOV-B40
__________________________________________________

Enyhe optikai tunning után (ablakmosó) még néhány érdekesség. Akkora szervízkönyvet adtak egykoron hozzá, hogy az megfelelő olvasmányt képezhet az álmatlan éjszakákra.

ROSTOV-D01

ROSTOV-D02

ROSTOV-D03

ROSTOV-D05

ROSTOV-D06

_________________________________

Ezek után jöhet(ne) a kipróbálás, csak hát az öreg kondikat nem cseréltem ki, így ha csak nem kívánok ismét füstjeleket figyelni kénytelen vagyok békén hagyni a masinát. De, ha már optikai tunningról volt szó az elébb, akkor fejezzük is be azzal.

Őrizgetek még néhány szalagot, amiken egykori kedvenceim szólnak. Ha szólnak egyátalán, mert kötve hiszem, hogy 20 évnyi porosodás után még elvezhetőek az egykori felvételek. Mivel üres orsót nem találtam, ezért két teli orsót teszek a magnóra. Nem is akármilyeneket. Ha már szovjet a gép, akkor az anyag legyen Made in DDR – echte ORWO -, ha még emlékszik rá valaki, hogy mi is volt az.

ROSTOV-S01

ROSTOV-S02

ROSTOV-S03

Magnetband

ROSTOV-S04

Előbb csak lazára rakom a szalagot, így jól látszik a két himba szerepe az orsók alatt. Ezek érzékelik a szalag mennyiségét az orsókon annak átmérője alapján.

ROSTOV-S05

ROSTOV-S06

Majd végül minden a helyére kerül.

ROSTOV-S07

__________________________________

Amúgy mi is történt azokban a hónapokban, mikor ezek a szalagok készültek?

ROSTOV-S08

~ Szerző: helikon7 - 2009 szeptember 19.

13 hozzászólás to “Rostov 105 – Poctob 105”

  1. Nekem is van egy Rostov 105 pedanyom.Allt a polcon hasznalaton kivul az elmult 15 evben.Az elmult napokban kivancsisag ravitt, hogy beinditsam.Es lass meglepetest-megindult. Most mar keressunk elo nehany regi ORWO szallagot.Nagy meglepetesemre a szallag megszolalt. Az eredmenyt latva ugy dontottem hogy felujitom. Kicserelem az osszes elecrolyt kondenzatort. A motorokat szetszedtem es kimosas utan finom gepzsirral ujra kentem. A munkalat folyamatban van. Akadt egy kis problemam, ugyanis az en peldanyom egyike az elsoknek, ugyanis 1987 aprilisaban vettem a szervizkonyv es a kapcsolasi rajz oroszul van. Szuksegem lenne legalabb egy angol nyelvu peldanyra. Elektronikus formaban is megfelelne.
    Remelem hogy sikerul visszaallitanom az eredeti allapotat es mukodeset.Elore is koszonom a segitseget
    Istvan

    • Üdvözlöm és dicsérem a kitartásod, amivel egy ilyen szép munkába fogtál bele. Magam is gondolkoztam a felújításon, de egyelőre csak halogatom a dolgot. Majd egyszer …

      Ám, ami a kérésedet illeti, sajnos nem tudok neked érdemben segíteni, ugyanis az én dokumentációm is cifra cirill betűkkel van. Így, noha kemény nyolc éven át próbálták váltott tanárokkal belém sulykolni Puskin anyanyelvét, a szövegek kisilabizálásán kívül azokból szinte semmit sem értek. Esetleg, ha hiányos a te doksid, akkor szívesen beszkennelem a hiányzó részeket, tudtommal nekem minden panelnek megvan a bekötési és beültetési rajza.

      Amennyiben van más is, amiben segíteni tudok neked, írj nyugodtan.

  2. Érdeklődni szeretnék, hogy van-e valakinek egy működöképes Rostov magnója. Komolyan érdekelne, mivel fiatalkoromban volt, csak sajnos eladtam. Köszönettel

    • Ha gondolod, hogy megvan a megfelelő elektronikai szakismereted, amivel
      talpra állíthatod a blogban bemutatott Rostov-ot, akkor részemről lehet szó
      az eladásáról, vagy esetleg csere is szóba jöhet. Mindenképpen szeretném
      megőrizni a jövő számára, de nem ragaszkodom ahhoz, hogy megtartsam
      magamnak. Viszont az fontos számomra, hogy szakértő és szerető kezekbe
      jusson.

      • Üdv!Meg van még a magnó?Én vevő lennék rá esetleg,Van már 2db orosz magnóm és szeretem őket.Szivesen foglalkoznék ezzel a hibás magnóval.A mazsola0904@gmail.com on el ér!Üdv Zsolt

    • Nekem van egy működőképes készülékem

      • Érdekelne a működőképes magnó. Várok elérhetőséget a bokorattila&freemail.hu címre

  3. nekem is van egy működő Rostov-om, 1988-ból.

  4. Én egy udvarban találtam egy ilyen magnót, elázva szélig szétszedve, és most hogy láttam a remek képeket látom hogy erősen hiányos, hiányzik a burkolat két oldalsó darabja, a fej kupakja, az egyik láb és hogy teljesen ki legyek tolódva hiányzik még hátulról az alsó kihalytós panel is a kondikkal.
    Ha el tudnád juttani a szervizkönyvet beszkennelve a mailcimemre nagyon hálás lennék, meg 1-2 tippért hogy mit csinált az a panel eredetileg…
    mint első éves elektrós szeretném kipofozni, csak tudjam mi lesz anékül a panel nélkül.
    Címem: czibulak@yahoo.com

  5. Nos, ha valaki már unja otthon kerülgetni a Rosztov 105-öt, én szívesen átvállalom.😉
    Ígérem, nem csak ORWO-t kap, van BASF, Polimer, Scotch tele jóféle kemény rockkal.
    E-mailben várom a jelentkezőket, a vételárban remélem megalkuszunk, irányárat kérek. A cím: jantskypontlaszloatgmailpontcom.

  6. Tisztelt cikk író!Én már rendelkezem 2db orosz magnóval.Az eggyik egy elektronika 004 a másik egy olimp 005 magnó.Ezek a készülékek hibásan kerültek hozzám,és nem kis küzdelem és némi orosz kapcsolat révén sikerült alkatrészeket rendelnem hozzájuk és megcsináltam.Én szivesen fogadnám ezt a magnót és mindent elkövetnék hogy újra működőképessé válljon.Tudom hogy már nagyon sok idő telt el a cikk megírása óta,de ha még meg van akkor érdekelne esetleg.A mazsola0904@gmail.com címre tud válaszolni a megkeresésemre.Tisztelettel Zsolt

    • A magnó jelenleg is a képeken látható állapotban van. Azonban még néhány rádió sorakozik itt nálam a felújításra várva, aztán következik a Rostov is. Nem szándékszom tőle megválni, sok szép emlék köt hozzá.

  7. Üdv!

    Nekem is van egy ilyen magnóm, rettenetes állapotban.
    Ha valakinek megéri a strapát, szívesen odaadom alkatrésznek vagy bárminek. Tudni kell róla, hogy a végfok hiányzik és ronggyá ázva találtam rá. Ha van érdeklődő, a czibulaklorinc@gmail.com -on elérhet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: