Vaspor – Iron powder

Nem tudom ki hogy van vele, de kölyök korom óta úgy el vagyok néhanapján a vegyszerboltban, mint az a bizonyos maci a málnásban. Ilyenkor jobb, ha senki sem zavar, mert a fejem tele van mindenféle elképzeléssel, hogy miből mit lehetne csinálni, melyik vegyszerrel mit tudnák éppen kezdeni. Persze a vegyszerboltok száma az utóbbi időkben igencsak megfogyatkozott, így ezen szenvedélyemnek már nemigen tudok hódolni.
A tegnap viszont betévedtem egy ilyenbe és találtam valami nagyon hétköznapi dolgot (többek között), amit mindenképpen meg kellett vegyek. Hogyha valaki a kép alapján felismeri, …, nos akkor az vegyen magának is egy-két zacskóval és próbálja ki.

Sajnos ritkán látni már ilyesféle szereket, a mai háziasszonyoknak már fogalma sincs, hogy mi is az a vaspor és miként is kell vasporozni. Pedig nagyanyáinknak a mindennapok része volt, mikor igazán ki akarták csinosítani a portát, akkor a tűzhely sem maradhatott ki. Meg az a bizonyos „háztűznéző” sem a tűzoltással volt kapcsolatos, hiszen a legények szívét nem csak a takaros menyecske, hanem a rendben tartott tűzhely is megdobogtatta.
De lássuk csak azt a vasport.

A Negro-ról valahogy más jut eszembe, de ezen most ne akadjunk fenn, mert nem magyar termékről van szó, inkább maradjunk a megszokott vaspor elnevezésnél. Noha talán több évszázados eljárásról van szó, a most bemutatott termék amolyan spanyolviasz szerű, hiszen valamiféle 2000-ben kitalált szabványnak felel meg, kissé úgy tüntetve fel magát, mintha a múlt évezredben nem is ismerték volna. Viszont a csomagolás szerint, ha száraz helyen tartjuk, akkor az örökkévalóságig vaspor marad. Azért jó ezt tudni, hiszen minap azon kaptam magam egy doboz sóval a kezemben, hogy nem értem a dobozon szereplő szavatossági idő fogalmát és azon töprengek, hogy miként lehet a sót tartósítani. Miért is kell a sót tartósítani?

De lássuk a vasport. A megtisztított tűzhelyre kell kenni egy ronggyal miután vízben elkevertük. Egyszerű, mint a faék!

Vegyünk egy tűzhelyet.

Tisztítsuk meg.

Hm, eléggé meg van égve a gázrózsa. Persze, hiszen ezért vettem a vasport.

Következhet a súrolás.

Az idő elég szépen kikezdte az öntvényt.

Meg a sok sütés-főzés.

Meg a hideg-meleg.

Egy műanyag edénybe öntöm a vasport …

… rá egy néhány csepp vizet …

… és megközelítően homogén szuszpenzióvá keverem az elegyet.

Majd egy kis szövetdarabbal módszeresen végig kenem a vasdarabokat. Szerettem volna a folyamatról is készíteni néhány képet, de annyira szutykos lett a kezem, hogy nem akartam kézbe venni a fényképezőgépet.

Így már csak a készre kent darabokról csináltam képet.

Ezután kb. egy órát hagytam a darabokat száradni, majd következett a fényezés.

Mintha nem is ugyanaz az öntvény lenne.

Azért az jól látszik, hogy az apró résekben nem sikerült tökéletesen a művelet. De sebaj, legközelebb jobban fog sikerülni.

~ Szerző: helikon7 - 2010 október 29.

5 hozzászólás to “Vaspor – Iron powder”

  1. shiny like new :)good work!

  2. Ez igen!

  3. szép munka! megkérdezhetem, hogy lehet ilyen Negro vasport beszerezni? köszönöm előre is! üdv.

  4. Látom semmi hozzászólás a cikk írójától! Pedig nekem is kellene ebből a vasporból egy maroknyi. Valaki tud?

  5. A cikkben használt „vasport” egy teljesen hétköznapi, amolyan régimódi vegyszerboltban vásároltam. Nem tudok semmilyen általános útmutatást adni, hogy Magyarország, vagy Erdély egyik másik városában pontosan hol lehet ilyen vasporhoz, vagy hozzá hasonló termékhez hozzájutni. Azt talán biztosra veszem, hogy szupermarketekben ilyesmi nem fordul elő.
    Én a kis kék zacskókat Nagyváradon a rogériuszi piac melletti „otelulban” vásároltam.

Vélemény, hozzászólás?

 
