Molnija, anno ’70

A történet valahol a 60-as évek végén, a 70-es évek elején kezdődött. Nagyapám fűtőként dolgozott a CFR-nél egy 324-esen, s így szüksége volt pontos órára. Emlékszem, volt egy fedeles zsebórája, amit magával hordott és egy tartalék órája otthon, arra az esetre, ha mégis történik valami azzal, amit magánál tart. Gyermekként, mikor nem volt odahaza, gyakran elcsentem az otthoni zsebóráját és elrejtőzve hallgattam az óra tikk-takkolását. Aztán nagyapámat lenyugdíjazták és az órák jelentősége megfakult. Majd elhagytam a házat ahol addig nevelkedtem és végleg elfeledtem az órákat.

Aztán a 80-as évek derekán nagyapám meghalt és az örökségét a gyermekei kapták meg. Az ezredforduló hajnalán nagyanyám is elhagyott bennünket és így csak az emlékeim maradtak meg a két öreg után.

Úgy öt évvel ezelőtt az egyik külhonban élő nagynéném azzal lepett meg egyik látogatása során, hogy:
„Itt van nagyapád órája, már nem jó semmire, nem lehet és nem is érdemes megjavítani, vidd ki a temetőbe és tedd a sírjára!”
Ezen annyira meglepődtem és megütköztem, hogy elhatároztam, csak azért is megjavíttatom az órát. Egyik jóbarátomhoz, Lacihoz vittem el, aki órás, de nem a mostani csilivilis, csupakvarc csillogás órákkal, hanem az régiféle, láncos, bimbammos, kakukkos órás, akinél az idő szinte áll, és azt csak az órák viszik előre. Elvittem hozzá, de kiderült, hogy az órában eltörött egy tengely és javítani már nem tudja, hacsak … Hacsak valami véletlen folytán elő nem kerül egy másik hasonló óra, amiből kiszedheti a hiányzó alkatrészt. Ezért otthagytam nála.

Otthagytam öt évvel ezelőtt. És azóta vártuk azt a megfelelő pillanatot, ami ezen a héten jött el. Pénteken felhívott, hogy megvan az óra és újra működik. És lám itt van!

És amit a kis történet után még tudni illik a Molnijáról:

Watch & Clock Factory “Molnija” is located in Chelyabinsk, industrial center of South Urals. It is one of the largest regions in the middle of Russia known for its talented masters. If you return back to the history of Russia you’ll see that Russian Tzars always invited masters from Urals when they wanted to get unique and beautiful things for their palaces or as presents to other countries. The factory was established on November 17, 1947. At first main products were wristwatches, pocket watches, mechanical table clocks and unique technical clocks for tanks and submarines ordered and paid by Soviet Union Department of Defense. From the end of 50-s and up to the present time the main product of the factory is mechanical 18 jewels pocket watches “Molnija” (“Lightning”). Eighty percent (!) of the work is done by hand. All parts for pocket watches, except jewels and accessories (chains and decorative packaging) are produced by the factory itself.

~ Szerző: helikon7 - 2011 április 20.

Egy hozzászólás to “Molnija, anno ’70”

  1. ÉN is örököltem sajnos 1 ugyanilyen zsebórát és 1 karórát de hálistennek működnek még most is!

Vélemény, hozzászólás?

 
